Fisken landas – fiske med passiva redskap
När fisken kommer iland är den oftast sorterad efter art och ibland storlek, och den är redan väl kyld och isad. På land behöver den vägas och storlekssorteras om det inte är gjort. Många fiskare säljer sin fisk vidare via en fiskauktion och då ska fisken läggas i lådor med ca 25 kilo per låda. Fiskauktionen som säljer fisken vidare vill gärna ha jämna antal kilon i lådorna. Vissa fiskar säljs hela på auktionen, medan andra är urtagna, dvs fiskaren har öppnat buken och tagit bort mage, inälvor, lever osv och sköljt ur fisken. Havskräftor och insjökräftor skickas levande men kylda till auktionen för att de ska behålla bästa möjliga kvalitet.
Fiskaren får olika betalt för olika arter och olika storlekar. Därför ska varje låda på auktionen helst innehålla fiskar eller kräftor av samma art och storlek. Efter vägning packar man och isar ner fisken med ismaskiner så kylkedjan behålls och därefter ställer man det på en pall som körs in i kylrummet i väntan på att fiskbilen kommer några timmar senare på kvällen. Fiskbilen levererar till fiskauktionen som säljer fisken vidare (det är alltså inte samma sorts fiskbil som där man kan köpa fisk!).
Fiskaren kan också ha egen försäljning direkt till kund. Det kan ibland vara hela fiskar (t.ex. säljs ofta färsk makrill hel), men oftast har fiskaren filéat den först. De som fiskar kräftor, både havskräftor och insjökräftor, kokar dem ofta hemma på bryggan för att kunna sälja vidare till sina kunder, men den största mängden fisk och kräftor går vidare till fiskauktionerna.
Du kan läs mer om Fiskauktionen i nästa del på sidan eller se filmen under ”Filmer”.
Fisken landas – fiske med bottentrål
På trålaren har fiskaren ofta mer tid och utrymme att hantera fångsten redan ombord då de fiskar längre ut från land. Fångsten är oftast art- och storlekssorterad, sköljd, lagd på lådor och isad på båten. Räkor kokas redan ombord, läggs i lådor och kyls ned. När båten kommer iland är det därför vanligen att lådorna antingen lastas över direkt till en bil som tar dem vidare till fiskauktionen eller ställs in i ett kylrum vid kajen fram tills att fiskbilen kommer. Sen kan fiskebåten gå ut direkt på nästa fiskeresa.
Fisken landas –fiske med pelagisk trål
Den pelagiska trålaren skiljer sig från den som fiskar med bottentrål dels genom att fiskaren egentligen inte behöver hantera fångsten i någon särskild utsträckning och dels genom att det ofta rör sig om ganska stora volymer av ganska liten fisk (sill, skarpsill, tobis och makrill). Själva landningen går till så att fisken pumpas ut ur båtens kyltankar genom stora slangar direkt in till fabriken där den vägs och storlekssorteras.
Den pelagiska trålaren landar så gott som alltid direkt till en fiskindustri. När den mindre båten kommer till land pumpas fisken från båten via ett sorterverk där den storlekssorteras och vägs, och går därifrån vidare till fabriken. Den fisk som är för liten för filémaskinerna, eller som inte håller tillräcklig kvalitet används istället till fiskmjöl och fiskolja som bland annat ingår i foder till lax, gris och kyckling. I vissa fall landas fisken till en container på en lastbil som kan köra den till en fabrik på en annan plats.
Den större trålaren landar antingen direkt till en filéfabrik för sill eller makrill eller till en fabrik där det tillverkas fiskmjöl och fiskolja, beroende på vilken art och i vilket område båten har fiskat. I Östersjön finns det problem med miljögifter (dioxiner) som gör att många inte vill äta så mycket av den fisken, men dioxinet kan renas bort vid tillverkning av fiskmjöl och fiskolja. Vissa fiskarter som tobis är små och beniga och inte något som vi idag äter direkt så dessa gör man också fiskmjöl och fiskolja av.
Under ”Filmer” kan man följa med in på Sweden Pelagic’s fabrik på Ellös och följa fiskens väg från båten till att bli en färdig produkt.
Källa: Sweden Pelagic Federation